KOLEJNY PROJEKT COMENIUS Z UDZIAŁEM NASZEJ SZKOŁY
***************************
W dniach 22 do 27 kwietnia odbyło sie kolejne spotkanie w ramach projektu Comenius "Mniej stresu lepsze rezultaty".
Brała w nim udział młodzież naszej szkoły pod opieką pani dyrektor oraz nauczycieli języków obcych. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele szkół partnerskich ze Szwecji, Włoch oraz oczywiście gospodarze spotkania.
Opis działań
22 kwietnia był dniem przylotu do Ankary i zakwaterowania w hotelu w centrum miasta.
23 kwietnia miało miejsce uroczyste powitanie wszystkich uczestników projektu przez panią dyrektor szkoły tureckiej. Istotnym punktem spotkania były multimedialne prezentacje poszczególnych szkół partnerskich przygotowane przez uczniów.
Dotyczyły one historii, dziedzictwa kulturowego, zabytków oraz atrakcji turystycznych miast szkół partnerskich. Uczniowie zaprezentowali również swoje szkoły i ich dorobek. Po przerwie obiadowej nasi gospodarze zaprosili nas na spacer po parku rozrywki Göksu, gdzie mieliśmy możliwość zobaczenia w jaki sposób mieszkańcy Ankary spędzają swój wolny czas.
Miłym akcentem na zakończenie pierwszego dnia pobytu była wspólna uroczysta kolacja, podczas której skosztowaliśmy specjałów orientalnej kuchni tureckiej.
24 kwietnia był dniem intensywnej pracy poświęconej realizacji istotnych elementów projektu.
Po przybyciu do szkoły przedstawiciele poszczególnych szkół zaprezentowali ciekawe sposoby na bezstresowe uczenie się matematyki przy użyciu gier dydaktycznych.
Nasi uczniowie przypomnieli w języku angielskim twierdzenie Talesa, a następnie przeprowadzili konkurs matematyczny dla reprezentantów poszczególnych szkół partnerskich.
Również metody zaproponowane przez Włochów, Szwedów i Turków wzbudziły duże zainteresowanie i zostały przyjęte z entuzjazmem. Pokazały one, że uczenie się matematyki może być przyjemne i nie zawsze musi się kojarzyć ze stresem.
W drugiej części spotkania został przedstawiony krótki humorystyczny film przygotowany przez uczniów naszej szkoły pod kierownictwem pana Marka Potempy, ukazujący w sposób przerysowany typowe zachowania uczniów będących pod wpływem stresu oraz – na zasadzie kontrastu – zachowania uczniów zrelaksowanych.
Po krótkiej przerwie obiadowej uczniowie tureccy, wraz ze swoimi nauczycielami zaprezentowali swój sposób na walkę ze stresem przy użyciu metody Ebru Art, która jest procesem tworzenia kolorowych malowideł przy użyciu specjalnej techniki (rozprowadzanie farby na powierzchni wody) a następnie kontemplowaniu powstałego dzieła.
Wszyscy aktywnie uczestniczyli w tych warsztatach.
Kolejnym punktem naszego spotkania było zwiedzanie muzeum starożytnych cywilizacji, Hamamönü Anatolia Civilizations Museum
Dzień 25 kwietnia rozpoczęliśmy od spotkania z panią dyrektor szkoły tureckiej Aynur Uzundurunkan, która wyraziła radość ze wspólnego spotkania oraz osiągniętych w trakcie trwania projektu rezultatów. Spotkanie miało charakter podsumowujący i kończyło roboczą część wizyty.
Następnie udaliśmy się do pobliskiego centrum sportowego, gdzie wzięliśmy udział w turnieju gry w kręgle. Propagowanie aktywności fizycznej jako czynnika redukującego stres wśród młodzieży było jednym z ważnych elementów naszego spotkania. Po przerwie obiadowej udaliśmy się do mauzoleum bojownika o wolność i tureckiego bohatera narodowego - Mustafy Kemala Atatürka. Zwiedzanie tego mauzoleum było swoistą lekcją historii dla wszystkich uczestników projektu.
26 kwietnia był ostatnim dniem spędzonym wspólnie ze wszystkimi uczestnikami projektu. Po śniadaniu udaliśmy się na całodniową wycieczkę do starego miasta Beypazari, oddalonego około 100km na zachód od Ankary. Był to czas wspólnych spacerów, towarzyskich rozmów i zacieśniania nawiązanych kontaktów i przyjaźni. Bardzo ujęła nas życzliwość i gościnność tureckich gospodarzy.
Po 6-dniowej podróży zmęczeni ale zadowoleni i bogaci w nowe doświadczenia wróciliśmy do naszych codziennych obowiązków.
***********************************************************
TRZECIE SPOTKANIE SZKÓŁ PARTNERSKICH W RAMACH PROJEKTU COMENIUS W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
W dniach od 15 do 22 października 2013r. w naszej szkole odbyło się już trzecie spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Comenius Mniej Stresu Lepsze Rezultaty. Mieliśmy przyjemność gościć uczniów ze Szwecji, Turcji oraz Włoch wraz z opiekunami.
A oto krótka relacja ze spotkania
15 października był dniem przyjazdu naszych gości i zakwaterowania ich w hotelach a także w domach rodzin goszczących. Grupa naszych uczniów Urszula Szczerba, Ewelina Warcholik, Bartosz Zastępa, Mateusz Roman, Dominik Ryba oraz Sebastian Świerzowski przyjęli uczniów z Liceo Scientifico de Ruggieri we Włoszech.
16 października
O godzinie 10 odbyło się uroczyste powitanie gości przez Panią dyrektor mgr Renatę Stępień w świetlicy szkoły. Zebranych powitali również przedstawiciele władz oświatowych na czele z panem starostą Mirosławem Wędrychowiczem. Uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki program artystyczny z tańcem oraz śpiewem piosenek wywodzących się z krajów partnerskich. Po poczęstunku oraz zwiedzeniu budynku szkoły goście wraz z nauczycielami i uczniami zaangażowanymi w projekt udali się do ratusza miejskiego, gdzie z wieży ratuszowej mogli podziwiać piękną panoramę Gorlic i okolic. Kolejnym punktem spotkania było zwiedzanie lokalnego muzeum, co przybliżyło uczestnikom projektu historię Polski oraz Gorlic. Wieczorem podsumowywaliśmy pierwszy dzień spotkania podczas wspólnej uroczystej kolacji.
17 października
Dzień rozpoczęliśmy od prezentacji multimedialnych przygotowanych przez uczniów zaangażowanych w projekt. Prezentacje dotyczyły ciekawych sposobów uczenia się matematyki oraz uczniowskich sposobów walki ze stresem. Były one wstępem do dyskusji na temat problemów naszej młodzieży i radzenia sobie z nimi.
Po krótkiej przerwie uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy, z których każda składała się z przedstawicieli wszystkich czterech państw. Praca w grupach trwała ponad godzinę a uczniowie bardzo rzetelnie realizowali powierzone im zadania. Grupa I przygotowywała dramę zatytułowaną "Stresująca lekcja matematyki z happy endem". Druga grupa zajmowała się przygotowaniem słownika zwrotów i słówek związanych ze stresem i walką z nim. Słownik obejmował pięć języków: angielski, szwedzki, turecki, włoski oraz polski. Kolejna grupa przygotowała prezentację dotyczącą radzenia sobie ze stresem poprzez stosowanie odpowiedniej diety i unikanie niezdrowych produktów. Ostatnia grupa zajmowała się napisaniem wiersza związanego z tematyką projektu a więc mniej stresu, lepsze rezultaty. Po intensywnej pracy wszystkie grupy zaprezentowały jej efekty swoim nauczycielom, którzy byli pod wielkim wrażeniem włożonego wysiłku i profesjonalizmu młodzieży.
Dzień zakończył się dyskoteką integracyjną, dzięki której nie tylko uczniowie ale również nauczyciele mieli okazję bliżej się poznać podczas wspólnej zabawy.
18 października
Piątek był dniem kiedy strona polska miała zaproponować i przedstawić gościom swój pomysł na relaksację i uwolnienie organizmu od nadmiaru stresu. Naszą propozycją był trening Jacobsona- progresywna relaksacja mięśni. Jest to metoda polegająca na relaksacji poszczególnych mięśni całego ciała poprzez ich naprzemienne napinanie i rozluźnianie. Wszyscy uczestnicy projektu wzięli udział w ćwiczeniach prowadzonych przez koordynatora polskiego Wiolettę Wójcik wraz z przedstawicielką Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Gorlicach panią Alicję Zdrzałka. Pomysł bardzo się spodobał mocno zrelaksowanym gościom. Więcej informacji na temat tej metody znajduje się na stronie internetowej projektu LESIR.
Dodatkową atrakcją dnia było zwiedzanie skansenu archeologicznego Karpacka Troja w Trzcinicy.
19 października
Z samego rana wyjechaliśmy na wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce a następnie udaliśmy się do Krakowa. Wieczorny spacer uliczkami starego miasta na pewno długo pozostanie w pamięci naszych gości. Sobota była niestety również dniem pożegnania grupy szwedzkiej oraz tureckiej.
20 października
W niedzielę wzięliśmy udział w kolejnej niezapomnianej wycieczce do Zakopanego wraz z młodzieżą i opiekunami z Włoch. Był to dzień pełen wrażeń. Wspólna wędrówka łagodnym szlakiem biegnącym wzdłuż szumiącego potoku była okazją do zacieśnienia więzi i wspólnych rozmów na temat celów projektu a więc zmniejszenia stresu. A nic tak nie relaksuje jak bliskość natury, łagodny szum wody i spadających liści.
21 października
Był to ostatni dzień spędzony wspólnie z grupą włoską. Udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Sandomierza. Do Gorlic wróciliśmy wieczorem, a następnego dnia rano pożegnaliśmy naszych gości.
Kolejne spotkanie w ramach projektu Comenius odbędzie się w Turcji w kwietniu 2014r. Czekamy na nie z niecierpliwością.
***********************************************************
W dniach od 13 do 17 listopada 2012 uczniowie naszej szkoły: Angelina Szura (III bT), Kamil Wanic (III bT), Jacek Osika (III bT), Daniel Antas (III b T), Agnieszka Mituś (III cT) oraz Aneta Janas (III cT) wraz z opiekunami mgr Wiolettą Wójcik i mgr Markiem Potempą wzięli udział w pierwszym spotkaniu szkół partnerskich w Helsingborgu w Szwecji w ramach projektu Comenius. W spotkaniu wzięli również udział uczniowie i nauczyciele ze szkół z Włoch oraz Turcji.
Opis działań
13 listopada był dniem przylotu do Helsingborga i zameldowania się w hotelu położonym w pobliżu portu.
14 listopada
Po śniadaniu uczniowie wraz z opiekunami udali się do budynku szkoły goszczącej- Victum Gymnasium. Po oficjalnym powitaniu gości przez koordynatora projektu i otwarciu spotkania koordynatorzy z poszczególnych krajów przedstawili swoje grupy uczniów omawiając krótko swoją wizję projektu. Następnie przedstawiciele młodzieży dokonali prezentacji swoich krajów, miejscowości oraz szkół. Na zakończenie uczennice Victum Gimnasium zaprezentowały piosenkę wykonywaną z wykorzystaniem języka migowego. Po krótkiej przerwie uczniowie wraz z opiekunami zostali oprowadzeni po budynku szkoły goszczącej przez dyrektora oraz szwedzkich kolegów. Kolejnym punktem spotkania było wspólne wyjście na lunch do miłej restauracji, gdzie mieliśmy możliwość skosztowania specjałów kuchni szwedzkiej. Po obiedzie powróciliśmy do szkoły, gdzie uczniowie rozpoczęli pracę w grupach polegającą na wspólnym przeanalizowaniu wyników przeprowadzonej uprzednio ankiety dotyczącej poziomu zestresowania wśród młodzieży. Zadaniem uczniów było porównanie sytuacji w poszczególnych krajach oraz próba wypracowania wspólnych metod walki ze stresem oraz metod jego przeciwdziałania. Uczniowie dyskutowali na temat przyczyn wzmożonego stresu wśród europejskich nastolatków. W tym czasie nauczyciele omawiali program dalszych spotkań oraz plan działania na kolejne etapy projektu. Koordynatorzy wymieniali się spostrzeżeniami dotyczącymi stresu wśród swoich wychowanków oraz przedstawiali swoje propozycje dotyczące sposobów jego zmniejszenia, aby ułatwić uczniom przyswajanie wiedzy bez negatywnych emocji. W trakcie rozmów nauczyciele porównywali systemy i programy nauczania w poszczególnych krajach. Po intensywnej pracy nauczyciele wraz z uczniami zwiedzili urokliwe zakątki Helsingborga. Atrakcją wieczoru natomiast była wspólna kolacja na promie płynącym do Danii.
15 listopada 2012
Po śniadaniu udaliśmy się do Victum Gimnasium, gdzie uczniowie wzięli udział w praktycznych zajęciach prowadzonych przez dyrektora placówki. Zajęcia miały na celu poznanie sposobów uwalniania organizmu od nadmiaru negatywnych emocji wywołujących stres. Pani Dyrektor wyjaśniła, w jaki sposób relaksować ciało za pomocą masażu głowy oraz dłoni. Uczniowie mieli możliwość wypróbowania tych technik, pracując w grupach.
W tym czasie nauczyciele omawiali różne metody zmniejszania stresu związanego z nauką i przyswajaniem wiedzy. Wspólnie ustaliliśmy, że po powrocie do swoich szkół wszyscy partnerzy wypróbują konkretne metody relaksacji i technik uczenia się angażując w nie jak największą liczbę uczniów. Następnie koordynatorzy mają wymienić się swoimi metodami i związanymi z nimi spostrzeżeniami. Zostaną one spisane w formie ulotki informacyjnej jak również umieszczone na stronie internetowej Comeniusa. Kolejnym punktem programu było spotkanie z panią Burmistrz Helsingborga, która oprowadziła gości po budynku Urzędu Miasta i w ciekawy sposób opowiedziała zgromadzonym gościom historię miasta. Na zakończenie spotkania wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe albumy dotyczące miasta. Po wspólnym lunchu udaliśmy się do Miejskiego Centrum Kultury położonego w malowniczej portowej części miasta, skąd podziwialiśmy widoki na zatokę i port. Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na kolację, podczas której omawialiśmy tematy związane z projektem.
16 listopada 2012
Kolejny dzień spotkania rozpoczęliśmy od wycieczki poza miasto do rezerwatu przyrody położonego w pobliżu Helsingborga. Uczestnicy wyprawy byli zachwyceni wspaniałymi widokami z klifu na morze i góry oraz Danię widniejącą w oddali.
W drodze powrotnej do Helsingborga zatrzymaliśmy się w centrum wyrobów lokalnych, gdzie mieliśmy możliwość obejrzenia tamtejszych wyrobów garncarskich i skosztowania miejscowych potraw.
Po powrocie do szkoły wspólnie ustalaliśmy terminy kolejnych spotkań w ramach projektu. Ustaliliśmy, że kolejna wizyta odbędzie się we Włoszech w kwietniu 2013. W październiku 2013 mamy spotkać się w Polsce, natomiast w kwietniu 2014 w Turcji. Strona polska ma być odpowiedzialna za utworzenie strony internetowej oraz logo projektu. Postanowiliśmy również, że przed każdą kolejną wizytą będziemy organizować wideokonferencje.
Wieczorem natomiast zostaliśmy zaproszeni na wieczór pożegnalny, który odbył się na terenie Victum Gimnasium. Przy tradycyjnym szwedzkim stole, świecach i dźwiękach muzyki ze wszystkich czterech krajów partnerskich podsumowaliśmy pierwsze spotkanie.
17 listopada 2012 był dniem naszego wyjazdu z Helsingborga.
Opis projektu partnerskiego.
Mniej Stresu-Lepsze Rezultaty (Less Stress Improved Results) to myśl przewodnia i zarazem tytuł nowego projektu Comenius, którego współuczestnikiem została nasza szkoła. Wraz z placówkami partnerskimi ze Szwecji (Helsingborg), Włoch (Massafra) i Turcji (Ankara) będziemy go realizować przez najbliższe dwa lata.
Koordynatorem projektu jest pan Hans Dahlin ze szkoły Victum Gimnasium w Szwecji.
Głównym celem współpracy jest wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży z różnych rejonów Europy. Jak dowodzą badania, matematyka, nazywana królową nauk, stanowi nie lada wyzwanie dla wielu europejskich nastolatków, a trudności w jej zgłębieniu często powodują blokady psychiczne i co za tym idzie, wzmożony stres.
Celem projektu jest więc przede wszystkim wypracowanie metod zwalczania negatywnego stresu oraz poprawy zdrowia psychicznego nie tylko uczniów, ale również nauczycieli. Na podstawie przeprowadzonej ankiety, wspólnie z nauczycielami i uczniami ze szkół partnerskich opracowany zostanie plan działania zawierający metody zmniejszenia stresu.
Trwają przygotowania do pierwszej wizyty naszych uczniów i nauczycieli w szkole Victum Gimnasium w Szwecji, która odbędzie się w dniach 13-17 listopada 2012.
|