Projekt Comenius

KOLEJNY PROJEKT COMENIUS Z UDZIAŁEM NASZEJ SZKOŁY

***************************
W dniach 22 do 27 kwietnia odbyło sie kolejne spotkanie w ramach projektu Comenius "Mniej stresu lepsze rezultaty".
Brała w nim udział młodzież naszej szkoły pod opieką pani dyrektor oraz nauczycieli języków obcych. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele szkół partnerskich ze Szwecji, Włoch oraz oczywiście gospodarze spotkania.

Opis działań
22 kwietnia był dniem przylotu do Ankary i zakwaterowania w hotelu w centrum miasta.

23 kwietnia miało miejsce uroczyste powitanie wszystkich uczestników projektu przez panią dyrektor szkoły tureckiej. Istotnym punktem spotkania były multimedialne prezentacje poszczególnych szkół partnerskich przygotowane przez uczniów.
Dotyczyły one historii, dziedzictwa kulturowego, zabytków oraz atrakcji turystycznych miast szkół partnerskich. Uczniowie zaprezentowali również swoje szkoły i ich dorobek. Po przerwie obiadowej nasi gospodarze zaprosili nas na spacer po parku rozrywki Göksu, gdzie mieliśmy możliwość zobaczenia w jaki sposób mieszkańcy Ankary spędzają swój wolny czas.
Miłym akcentem na zakończenie pierwszego dnia pobytu była wspólna uroczysta kolacja, podczas której skosztowaliśmy specjałów orientalnej kuchni tureckiej.

24 kwietnia był dniem intensywnej pracy poświęconej realizacji istotnych elementów projektu.
Po przybyciu do szkoły przedstawiciele poszczególnych szkół zaprezentowali ciekawe sposoby na bezstresowe uczenie się matematyki przy użyciu gier dydaktycznych.
Nasi uczniowie przypomnieli w języku angielskim twierdzenie Talesa, a następnie przeprowadzili konkurs matematyczny dla reprezentantów poszczególnych szkół partnerskich.
Również metody zaproponowane przez Włochów, Szwedów i Turków wzbudziły duże zainteresowanie i zostały przyjęte z entuzjazmem. Pokazały one, że uczenie się matematyki może być przyjemne i nie zawsze musi się kojarzyć ze stresem. W drugiej części spotkania został przedstawiony krótki humorystyczny film przygotowany przez uczniów naszej szkoły pod kierownictwem pana Marka Potempy, ukazujący w sposób przerysowany typowe zachowania uczniów będących pod wpływem stresu oraz – na zasadzie kontrastu – zachowania uczniów zrelaksowanych.
Po krótkiej przerwie obiadowej uczniowie tureccy, wraz ze swoimi nauczycielami zaprezentowali swój sposób na walkę ze stresem przy użyciu metody Ebru Art, która jest procesem tworzenia kolorowych malowideł przy użyciu specjalnej techniki (rozprowadzanie farby na powierzchni wody) a następnie kontemplowaniu powstałego dzieła.
Wszyscy aktywnie uczestniczyli w tych warsztatach.
Kolejnym punktem naszego spotkania było zwiedzanie muzeum starożytnych cywilizacji, Hamamönü Anatolia Civilizations Museum

Dzień 25 kwietnia rozpoczęliśmy od spotkania z panią dyrektor szkoły tureckiej Aynur Uzundurunkan, która wyraziła radość ze wspólnego spotkania oraz osiągniętych w trakcie trwania projektu rezultatów. Spotkanie miało charakter podsumowujący i kończyło roboczą część wizyty.
Następnie udaliśmy się do pobliskiego centrum sportowego, gdzie wzięliśmy udział w turnieju gry w kręgle. Propagowanie aktywności fizycznej jako czynnika redukującego stres wśród młodzieży było jednym z ważnych elementów naszego spotkania. Po przerwie obiadowej udaliśmy się do mauzoleum bojownika o wolność i tureckiego bohatera narodowego - Mustafy Kemala Atatürka. Zwiedzanie tego mauzoleum było swoistą lekcją historii dla wszystkich uczestników projektu.

26 kwietnia był ostatnim dniem spędzonym wspólnie ze wszystkimi uczestnikami projektu. Po śniadaniu udaliśmy się na całodniową wycieczkę do starego miasta Beypazari, oddalonego około 100km na zachód od Ankary. Był to czas wspólnych spacerów, towarzyskich rozmów i zacieśniania nawiązanych kontaktów i przyjaźni. Bardzo ujęła nas życzliwość i gościnność tureckich gospodarzy.
Po 6-dniowej podróży zmęczeni ale zadowoleni i bogaci w nowe doświadczenia wróciliśmy do naszych codziennych obowiązków.

***********************************************************
TRZECIE SPOTKANIE SZKÓŁ PARTNERSKICH W RAMACH PROJEKTU COMENIUS W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
W dniach od 15 do 22 października 2013r. w naszej szkole odbyło się już trzecie spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Comenius Mniej Stresu Lepsze Rezultaty. Mieliśmy przyjemność gościć uczniów ze Szwecji, Turcji oraz Włoch wraz z opiekunami.

A oto krótka relacja ze spotkania

15 października był dniem przyjazdu naszych gości i zakwaterowania ich w hotelach a także w domach rodzin goszczących. Grupa naszych uczniów Urszula Szczerba, Ewelina Warcholik, Bartosz Zastępa, Mateusz Roman, Dominik Ryba oraz Sebastian Świerzowski przyjęli uczniów z Liceo Scientifico de Ruggieri we Włoszech.

16 października
O godzinie 10 odbyło się uroczyste powitanie gości przez Panią dyrektor mgr Renatę Stępień w świetlicy szkoły. Zebranych powitali również przedstawiciele władz oświatowych na czele z panem starostą Mirosławem Wędrychowiczem. Uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki program artystyczny z tańcem oraz śpiewem piosenek wywodzących się z krajów partnerskich. Po poczęstunku oraz zwiedzeniu budynku szkoły goście wraz z nauczycielami i uczniami zaangażowanymi w projekt udali się do ratusza miejskiego, gdzie z wieży ratuszowej mogli podziwiać piękną panoramę Gorlic i okolic. Kolejnym punktem spotkania było zwiedzanie lokalnego muzeum, co przybliżyło uczestnikom projektu historię Polski oraz Gorlic. Wieczorem podsumowywaliśmy pierwszy dzień spotkania podczas wspólnej uroczystej kolacji.

17 października
Dzień rozpoczęliśmy od prezentacji multimedialnych przygotowanych przez uczniów zaangażowanych w projekt. Prezentacje dotyczyły ciekawych sposobów uczenia się matematyki oraz uczniowskich sposobów walki ze stresem. Były one wstępem do dyskusji na temat problemów naszej młodzieży i radzenia sobie z nimi.
Po krótkiej przerwie uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy, z których każda składała się z przedstawicieli wszystkich czterech państw. Praca w grupach trwała ponad godzinę a uczniowie bardzo rzetelnie realizowali powierzone im zadania. Grupa I przygotowywała dramę zatytułowaną "Stresująca lekcja matematyki z happy endem". Druga grupa zajmowała się przygotowaniem słownika zwrotów i słówek związanych ze stresem i walką z nim. Słownik obejmował pięć języków: angielski, szwedzki, turecki, włoski oraz polski. Kolejna grupa przygotowała prezentację dotyczącą radzenia sobie ze stresem poprzez stosowanie odpowiedniej diety i unikanie niezdrowych produktów. Ostatnia grupa zajmowała się napisaniem wiersza związanego z tematyką projektu a więc mniej stresu, lepsze rezultaty. Po intensywnej pracy wszystkie grupy zaprezentowały jej efekty swoim nauczycielom, którzy byli pod wielkim wrażeniem włożonego wysiłku i profesjonalizmu młodzieży.
Dzień zakończył się dyskoteką integracyjną, dzięki której nie tylko uczniowie ale również nauczyciele mieli okazję bliżej się poznać podczas wspólnej zabawy.

18 października
Piątek był dniem kiedy strona polska miała zaproponować i przedstawić gościom swój pomysł na relaksację i uwolnienie organizmu od nadmiaru stresu. Naszą propozycją był trening Jacobsona- progresywna relaksacja mięśni. Jest to metoda polegająca na relaksacji poszczególnych mięśni całego ciała poprzez ich naprzemienne napinanie i rozluźnianie. Wszyscy uczestnicy projektu wzięli udział w ćwiczeniach prowadzonych przez koordynatora polskiego Wiolettę Wójcik wraz z przedstawicielką Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Gorlicach panią Alicję Zdrzałka. Pomysł bardzo się spodobał mocno zrelaksowanym gościom. Więcej informacji na temat tej metody znajduje się na stronie internetowej projektu LESIR. Dodatkową atrakcją dnia było zwiedzanie skansenu archeologicznego Karpacka Troja w Trzcinicy.

19 października
Z samego rana wyjechaliśmy na wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce a następnie udaliśmy się do Krakowa. Wieczorny spacer uliczkami starego miasta na pewno długo pozostanie w pamięci naszych gości. Sobota była niestety również dniem pożegnania grupy szwedzkiej oraz tureckiej.

20 października
W niedzielę wzięliśmy udział w kolejnej niezapomnianej wycieczce do Zakopanego wraz z młodzieżą i opiekunami z Włoch. Był to dzień pełen wrażeń. Wspólna wędrówka łagodnym szlakiem biegnącym wzdłuż szumiącego potoku była okazją do zacieśnienia więzi i wspólnych rozmów na temat celów projektu a więc zmniejszenia stresu. A nic tak nie relaksuje jak bliskość natury, łagodny szum wody i spadających liści.

21 października Był to ostatni dzień spędzony wspólnie z grupą włoską. Udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Sandomierza. Do Gorlic wróciliśmy wieczorem, a następnego dnia rano pożegnaliśmy naszych gości. Kolejne spotkanie w ramach projektu Comenius odbędzie się w Turcji w kwietniu 2014r. Czekamy na nie z niecierpliwością.

***********************************************************
W dniach od 13 do 17 listopada 2012 uczniowie naszej szkoły: Angelina Szura (III bT), Kamil Wanic (III bT), Jacek Osika (III bT), Daniel Antas (III b T), Agnieszka Mituś (III cT) oraz Aneta Janas (III cT) wraz z opiekunami mgr Wiolettą Wójcik i mgr Markiem Potempą wzięli udział w pierwszym spotkaniu szkół partnerskich w Helsingborgu w Szwecji w ramach projektu Comenius. W spotkaniu wzięli również udział uczniowie i nauczyciele ze szkół z Włoch oraz Turcji.

Opis działań

13 listopada był dniem przylotu do Helsingborga i zameldowania się w hotelu położonym w pobliżu portu.

14 listopada
Po śniadaniu uczniowie wraz z opiekunami udali się do budynku szkoły goszczącej- Victum Gymnasium. Po oficjalnym powitaniu gości przez koordynatora projektu i otwarciu spotkania koordynatorzy z poszczególnych krajów przedstawili swoje grupy uczniów omawiając krótko swoją wizję projektu. Następnie przedstawiciele młodzieży dokonali prezentacji swoich krajów, miejscowości oraz szkół. Na zakończenie uczennice Victum Gimnasium zaprezentowały piosenkę wykonywaną z wykorzystaniem języka migowego. Po krótkiej przerwie uczniowie wraz z opiekunami zostali oprowadzeni po budynku szkoły goszczącej przez dyrektora oraz szwedzkich kolegów. Kolejnym punktem spotkania było wspólne wyjście na lunch do miłej restauracji, gdzie mieliśmy możliwość skosztowania specjałów kuchni szwedzkiej. Po obiedzie powróciliśmy do szkoły, gdzie uczniowie rozpoczęli pracę w grupach polegającą na wspólnym przeanalizowaniu wyników przeprowadzonej uprzednio ankiety dotyczącej poziomu zestresowania wśród młodzieży. Zadaniem uczniów było porównanie sytuacji w poszczególnych krajach oraz próba wypracowania wspólnych metod walki ze stresem oraz metod jego przeciwdziałania. Uczniowie dyskutowali na temat przyczyn wzmożonego stresu wśród europejskich nastolatków. W tym czasie nauczyciele omawiali program dalszych spotkań oraz plan działania na kolejne etapy projektu. Koordynatorzy wymieniali się spostrzeżeniami dotyczącymi stresu wśród swoich wychowanków oraz przedstawiali swoje propozycje dotyczące sposobów jego zmniejszenia, aby ułatwić uczniom przyswajanie wiedzy bez negatywnych emocji. W trakcie rozmów nauczyciele porównywali systemy i programy nauczania w poszczególnych krajach. Po intensywnej pracy nauczyciele wraz z uczniami zwiedzili urokliwe zakątki Helsingborga. Atrakcją wieczoru natomiast była wspólna kolacja na promie płynącym do Danii.

15 listopada 2012
Po śniadaniu udaliśmy się do Victum Gimnasium, gdzie uczniowie wzięli udział w praktycznych zajęciach prowadzonych przez dyrektora placówki. Zajęcia miały na celu poznanie sposobów uwalniania organizmu od nadmiaru negatywnych emocji wywołujących stres. Pani Dyrektor wyjaśniła, w jaki sposób relaksować ciało za pomocą masażu głowy oraz dłoni. Uczniowie mieli możliwość wypróbowania tych technik, pracując w grupach. W tym czasie nauczyciele omawiali różne metody zmniejszania stresu związanego z nauką i przyswajaniem wiedzy. Wspólnie ustaliliśmy, że po powrocie do swoich szkół wszyscy partnerzy wypróbują konkretne metody relaksacji i technik uczenia się angażując w nie jak największą liczbę uczniów. Następnie koordynatorzy mają wymienić się swoimi metodami i związanymi z nimi spostrzeżeniami. Zostaną one spisane w formie ulotki informacyjnej jak również umieszczone na stronie internetowej Comeniusa. Kolejnym punktem programu było spotkanie z panią Burmistrz Helsingborga, która oprowadziła gości po budynku Urzędu Miasta i w ciekawy sposób opowiedziała zgromadzonym gościom historię miasta. Na zakończenie spotkania wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe albumy dotyczące miasta. Po wspólnym lunchu udaliśmy się do Miejskiego Centrum Kultury położonego w malowniczej portowej części miasta, skąd podziwialiśmy widoki na zatokę i port. Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na kolację, podczas której omawialiśmy tematy związane z projektem.

16 listopada 2012
Kolejny dzień spotkania rozpoczęliśmy od wycieczki poza miasto do rezerwatu przyrody położonego w pobliżu Helsingborga. Uczestnicy wyprawy byli zachwyceni wspaniałymi widokami z klifu na morze i góry oraz Danię widniejącą w oddali. W drodze powrotnej do Helsingborga zatrzymaliśmy się w centrum wyrobów lokalnych, gdzie mieliśmy możliwość obejrzenia tamtejszych wyrobów garncarskich i skosztowania miejscowych potraw. Po powrocie do szkoły wspólnie ustalaliśmy terminy kolejnych spotkań w ramach projektu. Ustaliliśmy, że kolejna wizyta odbędzie się we Włoszech w kwietniu 2013. W październiku 2013 mamy spotkać się w Polsce, natomiast w kwietniu 2014 w Turcji. Strona polska ma być odpowiedzialna za utworzenie strony internetowej oraz logo projektu. Postanowiliśmy również, że przed każdą kolejną wizytą będziemy organizować wideokonferencje. Wieczorem natomiast zostaliśmy zaproszeni na wieczór pożegnalny, który odbył się na terenie Victum Gimnasium. Przy tradycyjnym szwedzkim stole, świecach i dźwiękach muzyki ze wszystkich czterech krajów partnerskich podsumowaliśmy pierwsze spotkanie.

17 listopada 2012 był dniem naszego wyjazdu z Helsingborga.

Opis projektu partnerskiego.
Mniej Stresu-Lepsze Rezultaty (Less Stress Improved Results) to myśl przewodnia i zarazem tytuł nowego projektu Comenius, którego współuczestnikiem została nasza szkoła. Wraz z placówkami partnerskimi ze Szwecji (Helsingborg), Włoch (Massafra) i Turcji (Ankara) będziemy go realizować przez najbliższe dwa lata.

Koordynatorem projektu jest pan Hans Dahlin ze szkoły Victum Gimnasium w Szwecji. Głównym celem współpracy jest wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży z różnych rejonów Europy. Jak dowodzą badania, matematyka, nazywana królową nauk, stanowi nie lada wyzwanie dla wielu europejskich nastolatków, a trudności w jej zgłębieniu często powodują blokady psychiczne i co za tym idzie, wzmożony stres.

Celem projektu jest więc przede wszystkim wypracowanie metod zwalczania negatywnego stresu oraz poprawy zdrowia psychicznego nie tylko uczniów, ale również nauczycieli. Na podstawie przeprowadzonej ankiety, wspólnie z nauczycielami i uczniami ze szkół partnerskich opracowany zostanie plan działania zawierający metody zmniejszenia stresu. Trwają przygotowania do pierwszej wizyty naszych uczniów i nauczycieli w szkole Victum Gimnasium w Szwecji, która odbędzie się w dniach 13-17 listopada 2012.


Projekt Comenius
Program
"Uczenie się przez całe życie"
Wielostronny projekt partnerski

Sprawozdanie ze spotkania szkół partnerskich z Polski, Słowacji, Czech i Austrii w słowackim Holič.
Czwarte spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Comenius odbyło się w dniach 23-26.03.2010r. w Holič na Słowacji.

We wtorek 23 marca o godz. 9:00 w domu kultury Holič oficjalnie rozpoczęto spotkanie szkół partnerskich. Powitania wszystkich zgromadzonych gości dokonał dyrektor słowackiej szkoły Stanislav Kubiček, a po nim przedstawiciele władz miasta.
O 9:25 w krótkim programie artystycznym zaprezentowali się uzdolnieni artystycznie uczniowie szkoły średniej z Holič oraz lokalny zespół młodzieżowy, po czym przedstawiono program i cele pobytu gości ze szkół partnerskich na Słowacji. Po części artystycznej goście zostali zaproszeni przez słowackich gospodarzy na słodki poczęstunek. W dalszej części programu uczniowie wraz z opiekunami z Polski, Czech i Austrii zwiedzili słowacką szkołę średnią. Następnie wszyscy udali się na uroczysty obiad w hotelu Valo zorganizowany także przez słowackich gospodarzy. Po obiedzie i krótkim odpoczynku goście zostali zaproszeni do miejscowości Brezova pod Bradlom, gdzie na wzgórzu znajduje się pomnik zasłużonego dla Słowacji bohatera narodowego Milana Rastislava Štefánika. Na miejscu przedstawiciele szkół partnerskich mogli poznać bliżej życie i działalność wielkiego słowackiego męża stanu. Wyjazd do miejscowości Brezova był nie tylko doskonałą lekcją historii, ale również przeżyciem estetycznym, gdyż wspomniany wcześniej pomnik znajduje się na wzgórzu, z którego rozpościera się przepiękny widok na pobliską okolicę.

W środę 24 marca zaproszono przedstawicieli szkół partnerskich na wycieczkę do zakładu EISSMANN, a potem do miasta Skalica. Firma EISSMAN to zakład produkujący części do samochodów najwyższych klas takich jak: Mercedes, BMW, Porsche, Aston Martin. Wszyscy mieli możliwość dokładnego obejrzenia linii produkcyjnej oraz poznania pracy ludzi zatrudnionych w tym zakładzie. Wszelkie szczegóły produkcji wyjaśniał prezes firmy w języku niemieckim, co stanowiło dodatkowe wyzwanie dla młodzieży ze Słowacji, Polski oraz Czech i mobilizowało uczniów do konwersacji w tym języku. Następny punkt programu to pobyt w Skalicy. W mieście tym podziwiano najciekawsze zabytki miasta, jak również degustowano typowe skalickie wypieki. Po krótkim odpoczynku i posiłku wszyscy udali się z powrotem do Holič, gdzie zwiedzili przepiękny zamek - charakterystyczną budowlę miasta. Wieczorem goście i gospodarze spotkali się na uroczystej kolacji w Hotelu San.

Czwartek 25 marca przeznaczono na poznanie stolicy Słowacji - Bratysławy. Pierwszym punktem programu po przybyciu do Bratysławy było zwiedzenie i poznanie historii Starówki. Następnie goście zostali zaproszeni do Casino w Hotelu Carlton. Zebrani mogli obejrzeć nie tylko Casino, ale także przepiękne pokoje hotelowe łącznie z apartamentem prezydenckim. Po krótkim odpoczynku około godz. 12:00 przedstawiciele szkół partnerskich kontynuowali zwiedzanie Bratysławy w towarzystwie przewodników w ich językach narodowych. Około godz. 17:00 zaplanowano powrót do Holič. Wieczorem około godz. 19:00 zagraniczni goście zostali zaproszeni przez słowackich gospodarzy do lokalu serwującego dania kuchni regionalnej. Przy dźwiękach muzyki i w serdecznej atmosferze wszyscy zgromadzeni goście spędzili tam niezapomniany wieczór.

Piątek 26 marca był ostatnim dniem pobytu w Holič. Podczas spotkania podsumowano wszystkie zadania realizowane w ramach projektu Comenius. Film ukazujący dwuletnią współpracę międzynarodową oraz stronę internetową dokumentującą wszystkie założone zadania zaprezentowali uczniowie austriaccy, a tłumaczenia dokonali Polacy: Jakub Rogaliński oraz Jacek Ogiela. Przewodnik językowy zaprezentowała szkoła słowacka, natomiast ankietę dotyczącą barometru nastrojów młodzieży w stosunku do UE przedstawiła szkoła czeska. O godz. 12:00 każda z grup partnerskich miała możliwość wyrażenia podziękowań za 2 lata wzajemnej współpracy międzynarodowej. O godz.13:00 wszystkich zgromadzonych gości zaproszono na uroczysty obiad pożegnalny w hotelu Valo. Po obiedzie i wymianie drobnych upominków młodzież wraz z opiekunami udała się w drogę powrotną do domu.
Szkoda, że to miłe spotkanie na Słowacji tak szybko minęło. Wszyscy wyrazili nadzieję, że nawiązane przyjaźnie nie skończą się wraz z zakończeniem projektu Comenius.

Sprawozdanie z drugiej wizyty roboczej programu Socrates Comenius w Czechach w dniach od 13 do 17 czerwca 2009.
Tytuł projektu partnerstwa "Budowanie Mostów w Centrope"


W dniach 13.06 - 17.06.2009 w stolicy Czech -Pradze oraz w miejscowości Hodonin miało miejsce drugie spotkanie uczniów i opiekunów szkół partnerskich z Austrii, Czech , Słowacji i Polski. Naszą szkołę reprezentowało 16 uczniów klas II i III technikum mechanicznego oraz 4 nauczycieli opiekunów: p.K.Zawiliński, p.W.Wójcik-Stabach, p.B.Kosiba i p.M.Potempa.

W niedzielę wraz z grupą kolegów i koleżanek z Austrii, zwiedzaliśmy Pragę i jej najsłynniejsze zabytki. Udaliśmy się na stare miasto, gdzie na rynku podziwialiśmy zabytkowe budowle ( m.in. ratusz z XIV w. z zegarem astronomicznym z ruchomymi figurkami oraz Karolinum - siedzibę pierwszego w Europie Środkowej uniwersytetu praskiego ). Urzekł nas piękny Most Karola nad rzeką Wełtawą oraz zabytkowa dzielnica Pragi - Hradczany z pięknymi historycznymi budowlami - zamkiem Praskim i Katedrą Świętego Wita oraz Złotą Uliczką.
W poniedziałek rano udaliśmy się do Hodonina, miasteczka odległego o 270 km od Pragi. Po zwiedzaniu szkoły partnerskiej (Obchodni Akademie) podzieliliśmy się na grupy zajęciowe i udaliśmy się do oddzielnych klas, aby rozpocząć pracę nad poszczególnymi tematami, wśród których znajdowało się:
. wykonanie strony internetowej;
. nakręcenie filmu upamiętniającego wspólne działania;
. opracowanie ogólnych informacji o historii i stanie obecnym Unii Europejskiej;
. przeprowadzenie i analiza ankiety (barometr nastrojów) dotyczących opinii i wrażeń członków po wejściu do Unii Europejskiej;
. opracowanie czterojęzycznego słownika podstawowych zwrotów;
. zagadnienia związane z Europass - międzynarodowymi zasadami dotyczącymi swobodnego zatrudniania i przepływu pracowników w EU.
Podsumowaniem działań w pierwszym dniu spotkania było zaprezentowanie efektów pracy indywidualnej w kraju, w czasie, który upłynął od ostatniego spotkania w Austrii. Strona polska wykazała się bardzo dobrym przygotowaniem i w pełni zrealizowała przydzielone zadania. Ostatnią atrakcją tego dnia było wspólne wieczorne zwiedzanie Hodonina.
Drugi dzień wizyty w Hodoninie przebiegał pod hasłem pracy w grupach. Towarzyszyły temu dyskusje luźne rozmowy sprzyjające wzajemnemu poznawaniu się oraz przełamywaniu barier językowych i kulturowych. Po południu rozpoczęło się spotkanie podsumowujące dwudniową pracę. Wyznaczeni członkowie grup prezentowali swoje osiągnięcia w formie prezentacji przygotowanych w programie Power Point i omawiali je.
Podsumowując należy stwierdzić, że wyjazd był ciekawy i efektywny. Uczniowie w pełni wywiązali się z wynikających z realizacji projektu zadań, nie sprawiali kłopotów wychowawczych, a atrakcje towarzyszące spotkaniu (np. zwiedzanie Pragi, regionalna kuchnia) na pewno pogłębią poziom ich wiedzy na temat Czech jako naszego współpartnera w Unii Europejskiej.

Pierwsze spotkanie koordynacyjne.
W dniach 16-18 października 2008 delegacja nauczycieli ZST (mgr Beata Kosiba, mgr Krzysztof Jędrzejczyk, mgr Renata Podobińska, mgr Krzysztof Zawiliński) uczestniczyła w pierwszym spotkaniu zapoznawczo - integracyjnym, które odbyło się w sali konferencyjnej szkoły BKAH/BKAS Gaenserndorf w Austrii.

Opis projektu partnerskiego.
W sierpniu 2008 roku Zespół Szkół Technicznych im. Wincentego Pola w Gorlicach przystąpił do międzynarodowego wielostronnego projektu partnerskiego COMENIUS Pt. "Uczenie się przez całe życie", współfinansowanego przez Unię Europejską. W niniejszym projekcie oprócz szkoły z Polski uczestniczą szkoły z :
- Austrii BHAK /BHAS GAENSERNDORF - koordynator projektu mgr Vera Lindner (Vera.lindtner@aon.at)
- Republiki Czeskiej Obchodni akademie a Jazykova skola s pravem statni jazykove zkousky HODONIN - koordynator projektu Petra Valisova (valisova@oahodo.cz)
- Słowacji Stredna odborna skola HOLIC - koordynator projektu Maria Pollakova(Maria.polakova@post.sk)
Głównym koordynatorem przedsięwzięcia jest szkoła z Austrii, natomiast osoba odpowiedzialną za właściwy przebieg realizacji projektu jest Pani mgrVera Lindtner. Dzięki nawiązaniu kontaktów międzynarodowych między szkołami chcielibyśmy umożliwić naszym uczniom budowanie wzajemnych relacji, mostów oraz wymiany kulturalnej. Uczniowie powinni nawiązać kontakty ze swoimi rówieśnikami z krajów sąsiednich, poznać ich historyczne i kulturowe korzenie oraz przyczynić się do ożywienia rozwoju gospodarczego swoich regionów dzisiaj i w przyszłości. Tylko dzięki bezpośrednim kontaktom można obalić przesądy i zniwelować granice i mury istniejące w świadomości młodych ludzi. W ramach międzynarodowego partnerstwa zamierza się przeprowadzić liczne projekty. W centrum zainteresowania naszego projektu znajdzie się najpierw historia czterech państw w XX i w XXI w., historia i cele UE oraz idea zjednoczonej Europy. Na dalszym etapie współpracy zostaną porównane i poddane ocenie wyniki gospodarcze czterech krajów partnerskich. Powyższe zadania mogą zostać podjęte i rozwiązane przez uczniów szkół partnerskich tylko po wzajemnym poznaniu się. Bliskość geograficzna wszystkich czterech miejscowości pozwala na szereg bezpośrednich kontaktów. Wszystkie przedsięwzięcia podjęte w ramach wspólnego projektu będą przez uczniów na bieżąco dokumentowane w formie zdjęć, filmów i pisemnych sprawozdań. Zamierza się również stworzyć stronę internetowa z bieżącymi informacjami.

Charakterystyka grup partnerskich.
Szkoła średnia BHAK/BHAS Gaenserndorf znajduje się w centrum regionu europejskiego Centrowe. Szkoła chce wspierać inicjatywy zarządu dzielnicy Weinviertel EUREGIO i położonego w Dolnej Austrii Centrum Kompetencji Językowej, których celem jest wspieranie kontaktów międzynarodowych w regionach przygranicznych poprzez nawiązanie kontaktów między szkołami. Pomysł zorganizowania międzynarodowego partnerstwa szkół powstał właśnie w BHAK/BHAS Gaenserndorf. Przedstawiciele tej szkoły nawiązali kontakt ze szkołą średnia z Holic na Słowacji. Szkoła średnia w Holicach leży blisko granicy czesko - austriackiej. Region ten jest dotkniety wysoka stopa bezrobocia czego skutkiem jest duża fala emigracji do Bratysławy. Mamy nadzieje ,że nasze działania w regionie gospodarczym Centrowe zniwelują ten proces. Te same warunki dotyczą również Akademii Handlowej w Hodoninie w Republice Czeskiej. Zespół Szkół technicznych w Gorlicach znajduje się w województwie małopolskim , w którym stopa bezrobocia jest jedna z najwyższych w Polsce. (około 20%). Uczniowie nie maja żadnej, bądź bardzo nikłą możliwość wyjazdu do krajów europejskich w czasie swojej edukacji. Dla tych uczniów udział w takim projekcie jest bardzo ważny, gdyż przyczyni się do polepszenia znajomości języków obcych oraz poznania swoich szans na europejskim rynku pracy. Dzięki współpracy uczniów z Austrii, Czech, Słowacji i Polski sposób myślenia o wydźwięku pejoratywnym "ci po tamtej stronie granicy" ma być zastąpiony przez wspólne "my". Dzięki temu partnerstwu w mentalności naszych uczniów ma pojawić się myślenie proeuropejski, otwarte na ludzi spoza granic.