![]() |
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
w Zespole Szkół Technicznych w Gorlicach W dobie konkurencyjnej gospodarki rynkowej i dużego wskaźnika bezrobocia, a także w kontekście wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej otoczenie |
szczególną troską młodych ludzi kończących szkołę i wchodzących na rynek pracy jest bardzo ważne. Zatem kształtowanie właściwej mobilności zawodowej powinno być wyzwaniem każdej szkoły XXI wieku. |
Nasz Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest przekazywanie wiedzy i ukształtowanie umiejętności, bez których nie dadzą sobie rady na rynku pracy. Uczymy młodzież jak planować swoja przyszłość i jak osiągnąć w życiu zawodowy sukces.
W realizacji programu SzOK uczestniczyć będą również: pedagog szkolny, nauczyciele przedsiębiorczości i dyrektor szkoły
PLAN DZIAŁANIA SZKOLNEGO OŚRODKA KARIERY
Zadania ogólne |
Zadania szczegółowe |
Formy i metody pracy |
Oczekiwane efekty |
Praca
z uczniami |
Poznanie własnych predyspozycji i zainteresowań |
Testy, warsztaty, konsultacje indywidualne |
Poznanie własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samodzielności, określenie zainteresowań budowanie poczucia własnej wartości |
Poznanie potrzeb rynku | Współpraca z Urzędami Pracy, udział w Targach Pracy
korzystanie z Panoramy Firm Internetu, ogłoszeń prasowych, itp. |
Umiejętność korzystania z informacji o rynku pracy i wyciągania wniosków dotyczących własnej kariery zawodowej |
|
Poznanie grup zawodowych i specjalności |
Korzystanie z bazy danych o zawodach, spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów |
Rozpoznanie umiejętności przypisanych do określonego zawodu. Poznanie predyspozycji wymaganych do wykonywania poszczególnych zawodów. |
|
Planowanie własnego rozwoju zawodowego pod kątem mobilności zawodowej |
Warsztaty, lekcje przedsiębiorczości, korzystanie z baz informacji |
Umiejętność promocji własnej osoby. Poznanie sposobów skutecznego reagowania na zmieniające się wymagania rynku pracy |
|
Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej i poznanie zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej. |
Warsztaty, ścieżki edukacyjne, lekcje przedsiębiorczości |
Umiejętność pracy w grupie, komunikowania się, podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za działanie grupy. Kształtowanie umiejętności prezentacji własnej osoby. |
|
Kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny |
Warsztaty, konsultacje indywidualne |
Umiejętność dokonywania prawidłowej samooceny, autorefleksji, przygotowanie ucznia do dokonania wyboru drogi zawodowej. |
|
Praca
z rodzicami |
Prezentacja rodzicom założeń SZOK |
Informacja na zebraniach rodziców, broszurki SzOK-u |
Włączenie rodziców do działań na rzecz szkolnego poradnictwa zawodowego |
Zajęcia edukacyjne dla rodziców | Warsztaty, konsultacje | Wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji zawodowych przez ich dzieci |
|
Włączenie rodziców do działań informacyjnych o zawodach i karierach |
Prezentacje, spotkania, dyskusje | Poznanie specyfiki różnych zawodów i ścieżek karier zawodowych. |
|
Indywidualna praca z rodzicami uczniów mających problemy z wyborem drogi zawodowej np. z powodów zdrowotnych itp. |
Konsultacje indywidualne |
Wspieranie rodziców w sytuacjach trudnych. |
|
Współpraca
z Radą Pedagogiczną |
Koordynacja działań wszystkich nauczycieli na rzecz doradztwa zawodowego i przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej lub edukacyjnej |
Dyskusje w ramach Rady Pedagogicznej, ścieżki edukacyjne |
Ustalenie do realizacji zadań z zakresu poradnictwa zawodowego w ramach ścieżek miedzyprzedmiotowych, a szczególnie podstaw przedsiębiorczości |
Szkolenia Rady Pedagogicznej w ramach WDN | Szkolenia, seminaria | Utworzenie spójnego systemu szkolnego doradztwa zawodowego. |
|
Współpraca
z instytucjami |
Przygotowanie wykazu instytucji wspierających działania SzOK |
Wywiad, Internet, Panorama Firm, inne |
Lista instytucji wspierających |
Organizacja i udział w sesjach naukowych, seminariach, prezentacjach organizowanych przez szkoły, uczelnie i instytucje |
Sesje, seminaria, prezentacje | Poznanie technik prezentacji. |
|
Tworzenie
i przekazywanie
informacji |
Sporządzenie bazy informacji o zawodach |
Tworzenie elektronicznej bazy informacji o zawodach i rynku pracy |
Poznanie klasyfikacji zawodów, wykazu zawodów aktualnie poszukiwanych przez pracodawców, tendencji na rynku pracy. |